neděle 30. června 2013

Králičí svíčková s celozrnými knedlíky (odlehčená)

bez laktózy


Slibovaná česká klasika. Grál nejsvětější. Národní poklad. No prostě svíčková. ;-) Dlouho jsem se odhodlávala vyzkoušet jí v nějaké odlehčené variantě, ale stesk nakonec zvítězil nad strachem, takže předkládám variantu svíčkové, kterou jsem bez problémů strávila. Je moc dobrá a investujete-li trochu času a lásky, bohatě se Vám vrátí.


Suroviny na omáčku:

2 králičí stehna
3 mrkve
1 petržel
půlku celeru (nahradila jsem řapíkatým, protože normální jsem neměl, ale chyběl tam)
1 cibule
1,2 l vývaru
250 ml ovesné smetan OATLY
1 citron
bobkový list
tymián
dvě lžičky cukru
sůl







Postup na omáčku: 


Všechnu zeleninu očistíme nakrájíme na malé kousk. Mrkev, celer a petržel můžeme smíchat, cibuly necháme zvlášť.


Rozpálíme teflonovou pánev a nasucho pražíme kořenovou zeleninu. K ruce si připravíme vývar na zalití.  Když se zelenina rozvoní a začíná hnědnout, přidáme cibuly, dvě lžičky cukru a dobře promícháme a minutku pražíme společně. Poté přídáme lžíci a půl citronové šťávy. Hodně to  syčí a prská. Citronovou šťávu necháme trochu odpařit. Tím že svíčkovou osladíme a okyselím už v základu, nebudeme mít tolik práce při závěrečném dochucování a výsledná chuť bude hlubší. Poté zalijeme vývarem a stáhneme teplotu. Přiznám se, že jsem neměla předem uvařený vývar, takže jsem trochu podváděla a spolu s králičími stehny, jsem do směsi přidala i jeden  krůtí krk, aby měla omáčka masovou chuť. Z esteteických důvodů je postup nafocen bez krku. ;-). Pokud zaléváme maso a zeleninu pouze vodou tak v této fázi osolíme.



K  zalité zelenině přidáme koření a králičí stehna. Přiklopíme a na mírném plameni dusíme cca 1,5 h, dokud nejsou maso i zelenina měkonké. Během dušení maso alespoň jednou otočíme.








Z pánve vyndáme maso a koření. Zeleninu přendáme do většího hrnce ve kterém se nám bude lépe mixovat i skladovat. Zeleninu rozmixujeme ponorným mixérem a podle potřeby naředíme vodou nebo vývarem do cílové konzistence. U nás se svíčková nikdy nezahušťovala jíškou, od toho je tam všechna ta zelenina. ;-) 

POZOR!!! Ovesná smetana, kterou přidáme na závěr nám oproti klasické kravské omáčku nezahustí, ale ještě více naředí. Je potřeba s tím počítat a omáčku nechat radší hustší. Já to neudělala, po přidání smetany mi omáčka hodně zřídla a chvíli to vypadalo že budu mít místo svíčkové mrkvovou polévku :-(. Nakonec jsem to zachránily, díky velké uvařené mrkvy z vývaru, který se mi vařil vedle na plotýnce a kterou jsem do omáčky přimixovala. Svíčková je díky tomu trochu mrkvovější než jsem chtěla, ale zase je krásně hustá a krémová.





Na závěr přimícháme rostlinou smetanu a dochutíme citronovou šťávou, cukrem a solí k dokonalosti.






Celozrné knedlíky z mikrovlnky

Knedlíky vychází z receptu Jany Florentýny Zatloukalové z jejích knihy Kuchařka pro dceru. Na originální recept v PDF se můžete podívat zde. Jsou hotové během čtvrt hodiny včetně vaření! Kdo jednou zkusí, rád se k  nim vrací v časové tísni, nebo v teplém počasí. Já se navíc vyhýbám kynutým těstům, takže ideální recept. :-)

 

Suroviny na knedlíky:


(cca 24 knedlíků)

1 hrnek polohrubé mouky (já namíchala půl polohrubé a půl celozrné špaldové hrubě mleté)
2 celozrné rohlíky
Půl prášku do pečiva, cca 7 g
2 vejce
1 hrnek ovesného mléka (25 g ovesmilku rozmíchaného v 250 ml vody)
sůl
petrželka

Postup na knedlíky: 

Rohlíky nakrájíme na kostičky a smícháme s moukou, práškem do pečiva, solí a petrželkou. V ovesném mléce rozmícháme dvě vejce a přiliejeme k suchým surovinám. Vypracujeme řidší těsto.

Čtyři čtvrtlitrové hrnky nebo sklenice vymažeme trochou oleje a do 2/3 naplníme připraveným těstem. Dáme do mikrovlné trouby a při výkonu 600 - 700 W "vaříme" 6-7 minut. Poté vyndáme z mikrovlny, zapíchneme dlouhý tenký nůž a knedlík vytáhene. Zkontrolujeme a pokud je ještě uvnitř syrový, vrátíme všechny hrnky  ještě na 1-2 minuty.

Hotové knedlíky nakrájíme na plátky a udržujeme v teple.


Svíčkovou servírujeme s knedlíkem, masem a brusinkami. Víc než dvě fotky výsledného pokrmu jsem nestihla. ;-)  Už jsme se nemohli dočkat a vše krásně vonělo. Svíčková je moc dobrá. Samozřejmě je mírně chuťově odlišná od originálu, ale rozhodně je skvělá a už se moc těším na zítřek až se hezky odleží a chutě se prolnou.





Nutriční hodnoty: 

Hrnec omáčky (cca 6 porcí): 2755 kJ, Bílkoviny (g): 17, Tuky (g): 32, Sacharidy (g): 78


Energetická hodnota na 1 porci:  
Omáčka (cca 1/6 hrnce): 459 kJ Bílkoviny (g): 2.8, Tuky (g): 5.3, Sacharidy (g): 13
Knedlíky (3 ks): 593 kJ Bílkoviny (g): 4,8, Tuky (g): 3, Sacharidy (g): 22,8
Králík (200 g): 960 kJ Bílkoviny (g): 44, Tuky (g): 4  Sacharidy (g): 0






PORCE CELKEM: 2012 kJ, Bílkoviny (g): 51,6, Tuky (g): 4  Sacharidy (g): 35,8











Žádné komentáře:

Okomentovat