neděle 21. července 2013

Bylinky I - Bazalkové pesto

bez laktózy , veganské


Bazalkové pesto je první vlaštovka z připravované série Bylinková záplava. Přiznávám, že bazalku jsem si koupila na trhu, ale zbytek bylinkových receptů, bude z přebytků v naší zahrádce. Základem janovského pesta je bazalka, olivový olej, piniové ořechy, parmezán a česenk. Já parmezán a česnek nemůžu a navíc si stejně pesto dělá každý tak trochu po svém. Nebojte se toho, není co zkazit. Nažhavte mixéry. Je to vážně jednoduché. :-)



Suroviny: 

(jedna malá sklenička)

50 g bazalky
100 g olivového oleje
hrst ořechů (já mám kešu oříšky a slunečnicová semínka)
sůl
medvědí česnek





Postup


Do mixéru natrháme cca 50 g lístků z bazalky. Používáme jen zdravé, nezvadlé lístky a nepřídáváme stonky. (Já to zkusila a jelikož ve stoncích není tolik voných silicí jako v liste, byla první várka dost trávová.) K bazalce přisypeme vybrané oříšky, trochu soli. Přilijeme cca 100 g olivového oleje. Zkusila jsem dát oleje míň, ale pesto bylo moc suché a hrubé, takže jsem přílévala a přilévala, až jsem se stejně dostala k dvojnásobku hmotnosti bylinek, což byl poměr užity ve většině receptů, které jsem prohlížela.







Mixujeme dokud nám nevznikne hladká pasta, průběžně stíráme z okrajů hmotu do středu. Průběžně ochutnáváme a přidáváme suroviny, dokud nedosáhneme požadované chuti a konzistence. Hotové pesto přemístíme do skleničky a zalijeme vrstvou oleje. Takto připravené pesto by mělo vydržet v lednici alespoň tři týdny. Jednu várku jsem dala přímo do mrazáku a tam by mělo pesto vydržet až několik měsíců. Obojí vyzkouším a až budu vědět, jak pesto dopadlo, přidám reference.

Doplnění: V lednici mi pesto vydrželo jen týden. Poté bohužel začalo plesnivět :-( Upřednostňuji proto variantu mrazák, která se mi velmi osvědčila. Pesto dám zamrazit do tvořítek na led a poté přesypu do uzavřené mističky, ze které tahám připavené porce. Pesto z mrazáku krásně voní i po několika týdnech a jen tak se Vám nezkazí. ;-) 


Pesto je samozřejmě velmi tučné a kvůli oslabenému trávení si netroufnu kydnout si ho lžíci do špaget a sníst je jen tak. :-) Používám ho spíš po lžičkách na dochucování polévek, omáček, těstovin, rýže a nebo na pečivo, které pak pár minut zapeču v troubě.

























Žádné komentáře:

Okomentovat