středa 24. července 2013

Linecký mřížkový koláč s letním ovocem

  bez laktózy , vegetariánské

Sešlo se mi doma několik druhů samostatně nepoužitelného ovce (malé množství, příliš kyselé...) Listovala jsem nazdařbůh kuchařkou Koláče z edice Apetit a pak jsem ho zahlédla, Mřížkový koláč. Od té chvíle nebylo co řešit. Trochu jsem ho upravila, ubrala ještě tuk a samozřejmě vyměnila mléko a byl tu. Můj první mřížkový koláč. Nikdy jsem ho nepekla a myslím, že ani nejedla a určitě bude repete i s podzimním ovoce.



Suroviny

(ne velký pekáč 20x30 cm, na dortovou formu dejte poloviční množstí)

520 g hl. mouky (dala jsem 300 g bílé pšeničné a 220 g celozré špaldové)
1 sáček kypřícího prášku (7 g)
120 g moučkového cukru
100 g  rostliného "másla" (Já použila Alsan, který nemá typicky herovo-florovy ocásek)
4 žloutky
10 lžic mléka plus dvě na potření (měla jsem mandlové)
2 lžíce rumu
500 - 700 g ovoce (já k meruńkám přidala ještě jahody a hrst borůvek)

4 lžíce cukru (dle sladkosti ovoce)
štáva a kůra z půlky citronu



Postup


Do velké mísy prosyjeme mouky, prášek do pečiva a moučkový cukr. Do mouky uděláme důlek a přidáme změklé "máslo" žloutky, rum a "mléko". Rukama vypracujeme měké, tvárné těsto. Zabalené v igelitu ho dáme odpočinout do lednice a mezi tím si připravíme ovoce.


Ovoce umyjeme, vypeckujeme a nakrájíme na kousky. Přidáme šťávu a kůru z půlky citronu a cukr podle potřeby. Já měla hoooodně kyselé meruňky, takže jsem nakonec zkončila asi na 7 lžících.





Pekáček, nebo dortovou formu vytřeme tukem a vysypeme hrubou moukou. Troubu zapeneme na 180° C. Dvě třetiny těsta vyválíme na tloušťku 2-3 mm a jednu schováme zpět do lednice. Těstem vyložíme připravený pekáč a upravíme okraje. (Uřízneme kde přibývá a přidáme kde chybí). Těsto se velmi dobře vyvaluje i tvaruje.




Na těsto rovnoměrně rozprostřeme ovocnou směs. Vyválíme zbytek těsta na 2-3 mm a rokrájíme ho na proužky. Z proužků vytvoříme na koláči ozdobnou mřížku. Pokud nám zbyde ještě nějaké těsto, můžeme ho vyválet a vytvořit z něj tvary, kterými dozdobíme koláč. Těsto navrchu potřeme mlékem a dáme péct do trouby vyhřáté na 180° C na 30 minut, dokud těsto nezrůžoví.






Po vytažení z trouby je koláč plný štávy, kterou pustilo ovoce. Nebojte se toho a nechte koláč úplně vychladit (ideálně i v lednici). Štáva se vsákne a zhoustne.


Čerstvě vytažený koláč

Vychladlý koláč


Vychladlý koláč krájíme na kousky. Nejlepší je druhý den, když těsto zvláční a změkne. Pokud máte rádi linecké pečivo s marmeládou, budete tenhle koláč milovat. Je to jedno obří linecké kolečko plné šťavnatého ovoce. :-)











 

Nutriční hodnoty: 

Celý plech: 15998 kJ, Bílkoviny (g): 85, Tuky (g): 104, Sacharidy (g): 623 
Jeden kousek (1/16): 1000 kJ, Bílkoviny (g): 5.3, Tuky (g): 6.5, Sacharidy (g): 38.9




Žádné komentáře:

Okomentovat