úterý 23. července 2013

Pečený candát a napařená zelenina

bez laktózy


Rychlá zdravá večeře po které se mi dělaly boule za ušima. :-) Poprvé jsem si koupila candáta a chtěla jsem si užít jeho chuť, takže jsem zvolila jednoduchou přípravu i přílohu. Není to žádný rafinovaný recept.  Až je mi trochu hanba to sem dávat, ale protože jsem schopná zapomenout i jak jsem si uvařila vajíčka, bude se recept hodit při nejmenším jednomu čtenáři, tedy mě. ;-)



Suroviny

(jedna porce)

100 - 150 g candáta
3 mrkve
1 řapík celeru
1 malá cuketka
plátek chleba
citron
sůl
bylinky (já použila šalvěj na zeleninu a bazalkové pesto na chleba)



Postup: 


Troubu rozehřejeme na 180°C. Candáta včas vyndáme z lednice, aby se ohřál na pokojovou teplotu, než půjde do trouby. Do hrnce si připravíme pařáček nalijeme vodu, aby hladila byla pod dnem pařáčku. Zeleninu pečlivě očistíme a nakrájíme na kousky. Tvrdou zeleninu, která se dusí déle (mrkev, celer) na menší kousky. Cuketu můžeme nechat ve větších kusech. Nasypeme do pařáčku, posolíme, poklademe bylinkami a pod pokličkou dusíme v páře cca 20 minut. Hlídáme, aby se nevyvařila voda z pod pařáčku.

Je zajímavé, kolik lidí si myslí, že takhle upravená zelenina, je zdravé, ale hnusné jídlo, aniž by to někdy ochutnali. Takto upravená zelenina je opravdu velmi zdravá. Je to šetrná úprava, při které zůstane zachováno maximum vitamínů a minerálů v zelenině. Nevyplaví se do tuku, ani do vody. Podle mě je takto upravená zelenina výborná také chuťově, pokud splníte dvě základní podmínky. Použijte kvalitní, čerstvou zeleninu a nepřevaříte jí

Když se zelenina asi deset minut dusí, potřeme dno pekáčku trouchou oleje, položíme na něj candáta kůží dolů. Potřeme ho citronovou  šťávou a osolíme. Takto připravenou rybu dáme do trouby vyhřáté na 180° C a pečeme 5 - 7 minut podle velikosti porce a výkonu trouby, dokud není maso měké. Hlavní je rybu nevysušit. Mezitím krajíc oblibeného chleba potřeme lžičkou bazalkového pesta a přidáme vedle ryby.

Zelenina, ryba i chléb by se měli dodělat ve stejnou chvíli, takže už jen naložíme na talíř a pustíme se do toho. U ryby i zeleniny při takovéto přípravě vynikne jejích původní chuť. Pokud jste  zvyklí na smažená, kořeněné jídla, může se Vám to zdát mdlé, ale já mám ryby nejradši přpravené takhle jednoduše a moc mi chutná většina zeleniny. Mrkev tu zkrátka chutná jako mrkev, cuketa jako cuketa a candát jako candát. Po jídle jsem byla tak akorát sytá a bylo mi lehko u srdce i od žaludku. 









 

Nutriční hodnoty: 

Jedna porce: 1431 kJ,  Bílkoviny (g): 28, Tuky (g): 10, Sacharidy (g): 35


Žádné komentáře:

Okomentovat