sobota 6. července 2013

Vepřové karbanátky z trouby

bez laktózy


Vepřové maso jsem vařila poprvé po půl roce. Vepřovou kýtu, nebo panenku mám nejradši jako minutku, ale jelikož teď smažit nemůžu, lámala jsem si hlavu, jak jí připravit, aniž bych jí totálně zabila a vysušila dlouhým vařením, nebo dušením. Pohled mi padla na truhlík plný majoránky a bylo jasno. ;-)




Suroviny:

(4 porce, 12 karbanátků)

500 g vepřové kýty
1 houska
1 vejce
sůl
medvědí česnek (stačí na špičku nože)
několik snítek čerstvé majoránky
snítka čerstvého tymiánu



Postup:

Poslední dobou v obchodech narážím jen na "mělněné maso". Bylo mi to už dlouho podezřelé a nenašla jsem odvahu si ho dát do košíku. Při letmém hledání jsem usoudila, že jsem udělala dobře. Mělněné maso je zase nějaká kulišárna. Narozdíl od mletého maso je v něm více než 1% soly a mohou v ní být i další barviva a stabilizátory. Takže my pro jistotu začneme od fláku masa.;-) 

Vepřovou kýtu si nameleme v mlýnku na maso, nebo rozsekáme v mixéru. Já mlýnek nevlastním a mixér na to bohatě stačí. Je potřeba hlídat, abyste si maso namixovaly na použitelné kousky a neudělali si z něj rovnou pastu. ;-)  Housku namočíme do vody a necháme rozmočit.

K masu přidáme dobře vymačkanou housku, jedno vejce, nasekanou majoránku s tymiánem, sůl a medvědí česenk. Rukama dobře prohněteme, aby se z maso uvolnila bílkovina a hezky nám drželo pohromadě. Směs by měla být tak akorát vlhká a dobře držet pohromadě. V nejhorším případě můžeme přidat trochu mouky, ale vzhledem k tomu, že karabanátky připrabujeme z libového masa, budou sušší. Je tudíž lepší vyhnout se dalším suchým přísadám. Z hotové směsi tvarujeme karbanátky.

Pro manžela jsem je obalila ve strouhance a klasicky osmažila na pánvičce. Pokud však chceme méně tučnou variantu, rozehřejeme troubu na 180 C. Karbanátky (neobalené) naskládáme do pekáčku a podlijeme trochou vody. Zakryje pánvičkou nebo alespoň alobalem a pečeme cca 20 minut. Poté odklopíme, přepnema na gril na 220 C a ještě 5 minut dopékáme, aby se vytvořila barevná kůrčička.



Servírujeme s vařeným bramborem nebo kaší a kyselou okurkou (Já měla salátovou). Kdo můžu, jistě si rád namočí do tatarky nebo hořčice. :-) Karbanátky jsou samozřejmě vzhledem k použitým surovinám a technologii přípravy sušší, ale díky tomu, že jsme je pekli pod pokličkou, zachovali si dostatečnou šťavnatost. Použití  čerstvé majoránky je chuťově vystřelí do oblak. ;-). Velkou výhodou tohoto receptu pak jsou nutriční hodnoty. Jedna proce karbanátku tedy 3 kusy neboli cca 150 g odpovídá zhruba 1000 kJ a obsahuje zhruba 10 g tuku. Klasické karbanátky (z krkovičky a hovězího s moukou, strouhankou a smažené na oleji) mají cca 2000 kJ a 36 g tuku! Podrobný rozpis nutričních hodnot mých karbanátků, naleznete níže.








 

 

Nutriční hodnoty:

Všchny karbanátky:  3891 kJ, Bílkoviny (g): 112, Tuky (g): 43, Sacharidy (g): 23
Jeden karbanátek (50 g): 324 kJ, Bílkoviny (g): 9.3, Tuky (g): 3.6, Sacharidy (g): 1.9

Celý oběd (3 karboše a 150 g brambor): 1497 kJ, 30,9 g bílkoviny, 10,8 g tuky, 33 g sacharidy







Žádné komentáře:

Okomentovat