neděle 27. října 2013

Srnčí guláš

 bez laktózy

Podzim je sezóna zvěřiny a já mám to štěstí, že jsem hned u zdroje. :-) Od tatínka jsme dostali kousek srnčího hřbetu, takže stačila už jen spousta koření, horká trouba a skvělý srnčí guláš je na světa. Opět se jedná o odlehčenou verzi z trouby, bez smažené cibulky v základu, jako u Dušeného vepřového se zeleninou na víně. Může se vám to zdát jako děsná kulinářská svatokrádež, ale tenhle postup prostě skvěle funguje. Krom vynikající chuti je totiž "skoro" bez práce a hlavně bez přidaného tuku v základu omáčky. Ideální je, pokud maso den předem naložíte s kořením a zeleninou. Já to tentokrát nestihla a i tak byl guláš výtečný.



Suroviny: 

Den 1:
600 g masa
2 větší cibule (já měla 3 menší)
asi čtvrtka celeru
lžička tymiánu
lžička rozmarýnu
10 ks jalovce
2 bobkové listy
sklenka červeného vína (pokud nakládáte den předem)

Den 2:
500 ml vývaru
hrst sušených hub
2 sladké lžičky papriky
1 lžička kmínu
2 stroužky česneku
2 lžičk marmelády (šípkové, brusinkové nebo rybízové)
žampiony (na dokončení)






Postup:


První den si naložíme maso. Srnčí nakrájíme na kousky o velikosti cca 2 x 2 cm. Očistíme celer a cibuli a nakrájíme je na na stejně velké kostičky. Do většího litinového hrnce vhodného do trouby vložíme nakrájené maso a zeleninu. Zasypeme kořením a pokud budeme nakládat do druhého dne zalijeme 200 ml vína. Dobře promícháme, přiklopíme a necháme do druhého dne rozležet v lednici.





Druhý den vyndáme naložené maso z lednice a necháme při pokojové teplotě odstát alespoň hodinu. Troubu rozehřejeme na 250° C. Ohřejeme 500 ml vývaru (domácího nebo z kostky) a rozmícháme v něm koření, dva rozmačkané stroužky česneku a hrst sušených hub. Vývar vlijeme k naloženému masu a zelenině. Dobře rozmícháme, přiklopíme a dusíme v troubě cca 2 hodiny. Kontrolujeme cca každou hodinu.







Po hodině by už maso mělo začít měknout. Pokud je to potřeba, podlijeme trochou vody a cca na další hodinu vrátíme do trouby. Po dvou hodinách už by mělo být maso měkké a zelenina rozvařená. Pokud je maso stále tuhé, vrátíme ještě do trouby. Já jsem nakonec dusila 2,5 hodiny v troubě a další půl hodinu na plotýnce. Měkké maso dolijeme vodou do požadovaného množství a na sporáku přivedeme k varu. Přidáme nakrájené žampiony. Zvolna vaříme a podle chuti dochutíme solí, citronem, marmeládou (Já měla šípkovou) a kořením.  Na závěr zahustíme trochou rýžové mouky do požadované hustoty. Povaříme a servírujeme s knedlíkem, těstovinami, pečivem nebo rýží.








My jsme si přílohy rozdělili. Manžel měl guláš s bramborovým knedlíkem a já s těstovinami. Ke guláši jsem nastrouhala ještě trochu křenu a zapíjeli jsme jablečným moštem s bezinkovou šťávou.









Nutriční hodnoty: 

Celý kotlík (cca 4 porce): 4690 kJ, Bílkoviny (g): 165, Tuky (g): 27, Sacharidy (g): 11
 

Energetická hodnota na 1 porci:  
Omáčka (cca 1/4 hrnce): 1173 kJ Bílkoviny (g): 41,3 Tuky (g): 6,8, Sacharidy (g):2,8
Těstoviny (60 g suchých): 894 kJ Bílkoviny (g): 7,2, Tuky (g): 1,2 Sacharidy (g): 38


PORCE CELKEM: 2067 kJ, Bílkoviny (g): 48,5 Tuky (g): 8, Sacharidy (g): 40,8


 

1 komentář:

  1. Klasický dobrý jídlo domrvit těstovinami a válečným patokem🙄

    OdpovědětVymazat